Derek Prince Menu
Herrens Skat
Af Derek Prince

Frygt er et stærkt ord. Begrebet frygt fremkalder en reaktion fra stort set alle - afhængigt af den type frygt, der diskuteres. Nogle frygt er usunde og påvirker vores adfærd på negative måder: frygt for mørke, frygt for at flyve, frygt for mennesker. Der er dog én frygt, som ikke er usund, men snarere kan være en nøgle til succes i dit liv. Denne frygt er en, vi alle ville gøre klogt i at dyrke i vores liv. Jeg henviser til Herrens frygt.

Alligevel er frygten for Herren måske ikke øverst på listen over emner, du gerne vil lære om. Du kan sige: "Jeg kan ikke lide frygt. Jeg vil ikke høre om det. Det kommer ikke til at velsigne mig.” Men lad mig opfordre dig til at genoverveje din holdning. I Esajas 33:6 er der otte små ord, der gør hele forskellen: "Frygt for Herren er hans skat." Indikationen her er, at frygten for Herren ikke er noget, der skal foragtes. Det er Guds skat, som han deler med sit folk.

Mange kristne synes at tro, at frygten for Herren er noget fra loven i Det Gamle Testamente. Jeg har set mange kristne opføre sig, som om vi slet ikke har brug for Herrens frygt i vores liv – at det er gammeldags. Det er fuldstændig ubibelsk og forkert. Lad os se på nogle få simple fakta fra Skriften om Herrens frygt. Salme 19:9 siger: "Herrens frygt er ren, den varer evigt." Der er aldrig et tidspunkt, hvor frygten for Herren holder op med at være relevant. Det varer evigt. Ordsprogene 23:17 siger: "Fortsæt hele dagen i Herrens frygt." Så frygten for Herren er for evigt, og den varer hele dagen. Med andre ord, der er ingen tid i dit liv, hvor du ikke bør være i Herrens frygt.

Mange mennesker har et meget negativt syn på, hvad der menes med Herrens frygt. For bedre at forstå, hvad det er, vil jeg begynde med at udelukke, hvad det ikke er. For det første er frygten for Herren ikke naturlig frygt. Det er ikke den slags frygt, du oplever i en bil, når du ser, at du er ved at køre galt. For det andet er frygten for Herren ikke dæmonisk frygt. Det er ikke noget, der er påvirket af en ånd af frygt – en dæmon. I årenes løb har jeg betjent hundredvis af mennesker, der havde brug for udfrielse fra frygtens ånd. Men det er ikke Herrens frygt.

I 2 Timoteus 1:7 siger Paulus: "Gud har ikke givet os en frygtens ånd." Og i 1 Joh. 4:18 siger Johannes: "Der er ingen frygt i kærlighed; men fuldkommen kærlighed driver frygt ud, fordi frygt involverer pine." Kvalfuldt frygt er fra djævelen, og den har ingen plads i en kristens liv. Og det største middel mod den kvalfuldte frygt er den sande frygt for Herren.

Frygt for Herren er heller ikke frygt for mennesker. Faktisk befrier frygten for Herren os fra menneskefrygten og sætter os i stand til at vise respekt og ære for Herren.

Et af de bedste ord til at beskrive Herrens frygt er dyb respekt, hvorfra vi får ordet ærefrygt. Det udtrykker vores reaktion på majestæt, på magt, på hellighed.

Et andet ord, jeg vil bruge til at beskrive Herrens frygt, er ærbødighed. Ærbødighed er et svar på en åbenbaring af Gud. Du kan ikke demonstrere ærbødighed uden åbenbaring. Når Gud åbenbarer sig selv, tror jeg, at det eneste passende svar er ærbødighed.

Og med det følger underdanighed. En underdanig holdning til Gud er et udtryk for Herrens frygt i vores liv. Når vi er høflige, arrogante, selvforsynende, selvforkyndende (som alt for mange af os er), har det intet at gøre med Herrens frygt. Der er ingen frygt for Herren i en person, der opfører sig sådan.

En anden sandhed åbenbaret i Skriften er, at det, du frygter, kan blive din gud. I 1 Mosebog 31 taler Jakob med sin svigerfar Laban, og han siger: "Du behandlede mig ikke rigtigt, men Gud passede på mig." I 1. Mosebog 31:42 siger han:
"Hvis ikke min faders Gud, Abrahams Gud og Isaks frygt, havde været med mig, ville du nu have sendt mig tomhændet bort."

Jakob omtalte Gud som "Abrahams Gud og Isaks frygt". Med andre ord, det, Isak frygtede, var den sande Gud. Det var hans Gud. Så i 1 Mosebog 31:53 siger Jakob:

"Abrahams Gud, Nahors Gud og deres faders Gud dømmer mellem os." Og Jakob svor ved sin fader Isaks frygt."

Genstanden for Isaks frygt var hans Gud. Ligeledes er det, du frygter, din gud. Hvis du frygter folks mening, er det din gud. Hvis du frygter fattigdom, er det din gud. Hvis du frygter sygelighed og sygdom, er det din gud. Hvad du frygter, for dig, er din gud. Frygter du Herren? Er han din Gud?

Jesus-Perspektivet

Det er meget informativt at studere Herrens frygt i lyset af Jesus. Jesus var Guds egen elskede søn, som behagede sin Fader hele sit liv og alle sine dage. Og alligevel når Esajas taler om Helligåndens salvelse, der skulle markere Jesus som Messias – den Salvede, som Israel ventede – beskrev han syv forskellige aspekter af Helligånden, som ville hvile på Jesus. Esajas 11:1-2 opregner dem:

"Der skal komme en kvist fra Isajs stamme, og en gren skal vokse ud af hans rødder. Herrens ånd skal hvile på ham, visdoms og forstands Ånd, råds og styrkes Ånd, kundskabs og Herrens frygts Ånd."

Her ser vi den syvfoldige manifestation af Helligånden – en liste over Guds syv Ånder. Den første er Herrens Ånd, det vil sige den Ånd, der taler i den første person som Gud. I Apostlenes Gerninger 13:2 siger Helligånden: "Udtag for mig Barnabas og Saulus til det arbejde, som jeg har kaldt dem til" (NAS). Helligånden talte som Gud selv.

Listen fortsætter med visdommens ånd, forstandens ånd, rådets ånd, styrkes ånd, kundskabens ånd og Herrens frygt. Det er ekstremt betydningsfuldt, at den endelige manifestation af Helligånden, der markerede Jesus som Messias og Guds elskede Søn, var Herrens frygt. Vi ser dette i Esajas 11:3, hvor profeten siger:

"Hans behag er i Herrens frygt, og han skal ikke dømme efter sine øjnes syn, ej heller bestemme efter sine ørers hørelse..."

Så Jesus blev markeret som Messias ved Helligåndens syvfoldige salvelse på ham. Den syvende og sidste salvelse var Herrens frygt. Og de næste ord er: "Hans glæde er i frygt for Herren."

Vi kan bestemt ikke forskønne Jesus. Hvis Guds elskede søn – vores Messias og Frelser – var præget af Herrens frygt, og hvis han frydede sig over Herrens frygt, hvordan kan du eller jeg nogensinde vove at sige, at vi ikke har brug for Herrens frygt?

Det Skal Læres

Lad os se på de betingelser, vi skal opfylde for at have frygt for Herren. I Salme 34:11 taler Helligånden, og han siger:

“Kom, I børn, hør på mig; Jeg vil lære dig Herrens frygt"

Herrens frygt skal læres. Og hvis vi lytter til Helligånden, vil han undervise os. Hvis vi ikke lytter, vil han ikke undervise os. Helligånden fortsætter i Salme 34:12-13 for at beskrive den type person, du skal være for at opleve Herrens frygt:

"Hvem er den mand, der ønsker livet og elsker mange dage, så han kan se det gode? Hold din tunge fra det onde, og dine læber fra at tale svig."

Det første mærke på den person, der modtager Herrens frygt, kommer til udtryk i hans tale – den måde, han bruger sin mund på. Stil dig selv dette konfronterende spørgsmål: Repræsenterer den måde, jeg taler på, Herrens frygt? Eller er jeg til tider arrogant, selvbehagelig, bange, irriteret, utålmodig eller uvillig til at modtage korrektion? Det er ikke Herrens frygt.

Jeg er blevet dybt imponeret over, at vi skal vælge Herrens frygt. I Ordsprogene 1 taler Gud til folk, der har afvist ham, og han siger nogle frygtelige ord. Nogle gange forstår vi ikke rigtig, hvor kraftfuld Gud kan være. Vi har et billede i vores sind af en høflig gammel herre deroppe i himlen, som aldrig siger noget svært eller hårdt eller ubehageligt. Han nusser os bare. Det er ikke Gud. Læs hvad han siger i Ordsprogene 1:25-29:

"Fordi du foragtede alle mine råd og ikke ville have noget af min irettesættelse, vil jeg også le over din ulykke;
Jeg vil spotte, når din rædsel kommer, når din rædsel kommer som en storm, og din ødelæggelse kommer som en hvirvelvind,
når nød og angst kommer over dig. Så vil de kalde på mig, men jeg vil ikke svare;
De vil søge mig flittigt, men de vil ikke finde mig. Fordi de hadede kundskab og ikke valgte Herrens frygt..."

Det er Gud, der siger, at han vil håne, når ulykke kommer. Det er Gud, der siger, at han ikke vil svare, når han bliver kaldt på. De sidste to linjer gør årsagen til alt dette klart: Hans folk hadede viden og valgte ikke Herrens frygt. Hvis du ikke vælger Herrens frygt, tyder alt på, at Gud ikke vil begrænse sine domme i dit liv. Tidligere i Ordsprogene 1:7 ser vi:

"Frygt for HERREN er kundskabens begyndelse, men tåberne foragter visdom og lære."

Hvis vi indtager en foragtelig holdning til Herrens frygt, reklamerer vi simpelthen for vores egen tåbelighed. Så står der i Ordsprogene 3:7:

"Vær ikke klog i dine egne øjne; Frygt Herren og vig fra det onde."

Vi skal ikke stole på vores egen visdom. Hvis du er fyldt med selvtillid og tror, du har alle svarene, efterlader du ingen plads til Herrens frygt.

En anden ting, der står, er "Gå væk fra det onde." Vi får at vide, at vi ikke kan omgås ondskab og frygte Herren. Hvis vi skal have Herrens frygt i vores liv, må vi væk fra det onde. Vi kan ikke kombinere ondskab og frygt for Herren. Vi skal træffe et valg. Hvad skal vi give plads til i vores liv: Frygten for Herren eller ting, der er onde?
OP